Friday, May 31, 2013

~ My Fashion Style :: Sleeveless Short Dress ~

...ni koleksi lycra cotton printed... rasenyer aku beli time cuti skolah bln 3 ari tu... aku ni jns yg payah gak nk minat baju2 bercorak nii... lbh suka yg plain jerr... sbb kalu bercorak...paling x suka bila jumpa org pakai baju sama corak ngn baju aku...kalu aku mmg baju ler... org lain may b baju atau tudung... mmg aku x suka sgt2...rase cam nk lari jerr... tp kalu fabrik plain...mmg x der hal langsung...

...tp bila tgk jer corak niii... ntah naper aku trus suka... my hubby pon komen.. dh mmg kaler aku...so, mmg sesuai lerr... cam biase, aku beli 1m jerr...lycra cotton printed bidang 60inci...

...first, aku potong bhgn blkg... slalunyer aku potong bhgn blkg dl...may b sbb kain lbh kecik kot... kali ni, aku guna pola yg maner ader jerr... actually kain2 memeri cam lycra or cotton lycra niii... mmg org x wat dart pon... aku jer yg gatal tgn...terlbh rajin...


...then, potong bhgn depan lak...


...depan n blkg yg dh dipotong... then, sambung... cara sambung, mula2 aku cantum bahu utk sblh jerr... then aku letak bias tape...nama jer bias tape... x bias pon sbb aku guna lycra cotton plain kaler merah...kain memeri x perlu potong bias... potong lurus...tgk yg maner lbh meregang...


...ni ler bias tape aku... saiz ikut suka hati...double fold k!


...bhgn bahu yg bercantum td, aku tindihkan ngn bias tape merah... pastu zappp jer ngn overlock 4 benang...


...agak2 kalu ader senget2... x pon cam terbesar lak basinyer... leh jahit blk kasi sama saiz... dh puas hati, then sambung sblh bahu lg... pastu buat cara yg sama kat kedua bhgn lubang lengan...


...bila dh siap... camni ler jadinyerr...


...pastu, sambung ngn bhgn badan bwh... saiz lebar kembangnyer... pd aku ikut cukup kain jer... atau sesuka hati...tp utk bhgn depan... aku sambung sikit ngn lycra cotton plain kaler merah... potong lbh krg 2 inci lebar...then br sambung ngn bhgn bwh badan...nk kasi serasi skit ngn bias tape bhgn atas...


 ...so, utk leher n lubang lengan... aku kemaskan ngn 2 jahitan di bhgn luar...


...bila baju ni disarungkan di badan model yg ori...pastu catwalk depan cermin.... opppps.... terlonggar ler kt bhgn dada... x best pakai... so, kecik jer la kan...ni lah cara yg sgt sesuai bila amatur berlagak pro... wakakaka... tp sebenarnyer x gak... bila ukur baju di badan sendiri... inilah yg sebenarnyer terjadi... sbb tuu... kdg2 baju yg dibeli x sesedap baju yg ditempah... kan..kan...nk betul gak... huhu... so, aku kecikkan ngn cara zapp ngn mesin jer... senang x?... mmg senang pon....satu kelebihan bila ader mesin jahit tepi sendiri...


 ...ni plak cara jahitan bwh baju guna mesin coverstitch... depan n blkg...


 ...tarra... siap...mmm...ok gak kan...


 ...pd firasat aku lerr... kalu kain merah melintang tuu... tggi skit kedudukan... juz bwh dada.. lg cun kot... sbb aku lbh suka kembang2 ala baju pregnant drp baju2 style peplum yg mmg hot skrg niii...
  ...n blh ler disarungkan ngn mana2 kardigan yg match ngn kaler... tp byk2 kaler yg dh dicuba... kaler merah gak ngn lbh ngam...


Photobucket

2 comments:

  1. cantik.. takde amik tempahan buat baju utk orang ker

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg rajinnyer....jahit utk diri sendiri n anak jer... adik suruh jahit pon lmbt nk siap...hehe...

      Delete