Tuesday, May 28, 2013

~ My Fashion Style :: Sleeveless Long Dress ~

...setelah bermalas malasan hampir 2 bln.... aku kembali utk entri yg terbaru.. kali ni nk tayang dress plak... actually simplenyer dress jerr... taste aku pon mmg jenis2 yg simple n senang nk jahit... wat per nk susah2 kan diri...sendiri mau pakai jerr...yg penting bkn beli kat kedai n x sama ngn org... lbh krg mungkin... sama tuuu... x ler kot....

...kali niii... koleksi lycra cotton tribal...corak nii... kire tgh hot ler skrg... sana sini tribal jerr.... yg aku paham...corak tribal niii... corak suku etnik afrika... iyer ker?... agaknyer la kot...

...cam biase...perangai kedekut aku... aku beli kain semeter jer... haha... 1m kain bidang 60 inci... ni koleksi dr jakel shah alam... n cam biase gak... biler aku suruh staf jakel potong kain... mata aku mesti tgk dr a ke z... siap leh pesan... dik, jgn tarik2 tau.... hasilnyer, bila blk umah... ukur2 mesti dpt lbh dr semeter... hehe.... pengalaman aku... aku pnh beli kain lycra cotton plain kaler hitam... beli 2m, blk umah ukur blk dpt 1.6m jerr.... sakit ati x?... so, nasihat aku, bila beli kain... perhatikan lah cara dia org potong....opppss... byk lak aku membebel kali niii....ok2...

...first, kain dipotong 2... maknanyer bidang 60 inci potong 2...jadi lebar 30in setiap satu...


...so, kena kerjakan satu2 bhgn ler niii.... kain yg dh dipotong 2 td, lipat 2... design dress camni... aku x guna pola pon... nyemak jer... labuh sgt... so, aku juz ukur bhgn dada n utk bukaan kaki... aku guna semaksima yg blh...juz A line cut...


...depan blkg lbh krg jer... cuma utk bhgn depan, besar sikit saiz... kan ader bonjolan...hehe... bhgn atas dress... aku juz potong lurus jerr... x der curve2 utk ketiak... sajer nk wat pesen lagu niii...


 ...n utk tali dress... aku juz nk ikat tocang jerr... comel gak gaya tali tocang niii...
...potong kain hitam 3 keping... then jadikan tali tocang...


...ni ler rupenyer tali tocang... kalu kain lebar... tebal ler jadi talinyerr.. kukuh skit...


...sambungkan bhgn depan n blkg dress... sambungkan tali... tp ukur ler dl maner nk letak yerr...


...then, guna kain2 lebih utk cover sblh dlm...


 ...utk bhgn ketiak... aku sebenarnyer jahit getah... nk kasi kedut skit... tp dh cover ngn lapik bhgn dlm... so, x nmpk ler getahnyer... cuma nmpk sedikit berkedut jer kat luar....


...n utk bhgn bawah dress.... aku guna mesin coverstitch utk melipat... ni cam jahitan tudung... nmpk lbh kemas...tp kalu x der mesin ni pon... juz jahit tepi n jahit cam biase pon ok jerr... opsss... ader yg prasan x?... time potong x prasan... dh pakai berkali2 br prasan... bentuk love terbalik laaa... tp sblh jerr... bhgn depan betul... adoiiii....


...tarra... siap... dress simple tp gojes gak kan... 
...walaupon corak tribal ni jns melintang...tp aku rase bila pakai x der plak rase kembang... may b sbb corak padat kot...

Photobucket

2 comments:

  1. Bila eca blh buat sendiri yg ni?? Thanks. Eca mohon tiru ye...halalkan tau

    ReplyDelete