Tuesday, January 15, 2013

~ My Fashion Style :: Cardigan ~

....ni hasil keja aku mlm kelmarin.... tu pon dah agak lewat mlm br design... tibe2 jer ader mood nk jahit kardigan sekaligus mengurangkan ketinggian stok fabrikku.... seriously, jahit kardigan niii... cam terapi minda jerr... pd aku, kardigan blh mengubah gaya dlm sekelip mata.... satu baju kalu tukar2 ngn bbrp kardigan yg sepadan....cam pakai baju baru jerr....byk kardigan di pasaran skrg cuma...pd aku, x menepati selera sgt.... selain drp fabrik yg kdg2 panas, kaler yg x pelbagai n blh dikatakan ramai yg pakai kardigan yg sepesen... tu yg x best...hehe....

....ni cara kerja aku....simple n easy jerr... x der pola2 khusus utk wat cardigan...so far, aku juz ukur saiz inner jerr.... besarkan sikit dr inner... ikut citarase sendiri.... bab2 design kardigan niii... sifu aku cuma youtube....n of coz pakcik google...tgk design2 yg simple n rase2 cam leh wat....kire bentang kain n potong jer laa...hehe


....first ukur bhgn blkg.......


....then depan plak... yg depan tu potong dua kat tgh2....n sambung bhgn bahu....


....aku jahit guna mesin jahit tepi 4 benang... kire trus jahit cam gitu jerr... x der nyer nk jahit2 lurus lg...kire cam jahitan t-shirt yg beli kat kedai lerr...


....biler dah sambung bhgn depan n blkg... bentangkan utk design lengan lak....aku lbh suker lengan yg xtra panjng atau 3/4 suku jerr... kalu wat yg cukup2 smpai pergelangan tgn....cam x best jerr....


....then cantum bahu n badan baju....


....camni ruper biler dah cantum.... then, aku cantum bhgn depan ikut panjang bukaan depan n wat kolar.... selalunyer lebar sambungan bhgn depan n style kolar ikut setakat mana kain yg ader jerr... maklum ler jenis yg kedekut... beli kain pon selalunyer semeter jerr....


....tarrrraaaa...dah siap....
....kardigan dari soft denim lycra kaler maroon....hanya 1 meter kain bidang 60 inci jerr...
....leh gak kalu nak pin ngn brooch....kasi tutup sikit....



 ....n kalu rase nak menyeksi sikit....x yah pakai brooch...hehe

....nampak agak formal sbb dress hitam...tp kalu pakai ngn dress bercorak...or blaus...  lbh kasual sebenarnyerr... antara sbb aku sgt suker kan kardigan...coz ianyer sgt praktikal.... so far, aku dh design berpuloh2 kardigan...dah x terkire coz dah mmg pakaian harian aku...biler dh nmpk buruk or kain dah x brp cun...aku wat lg...kdg2 beli kain yg sama jer.... n design pon lbh krg....

Photobucket

No comments:

Post a Comment