Wednesday, January 16, 2013

~ My Fashion Style :: Cardigan ala Kebaya ~

....lalalala....cardigan lagiii....yg ni hasil keja aku ptg senin lepas....biler dah siap yg maroon tuu... semangat lak nk menjahit cardigan.... time2 ader mood.... jgn tangguh2 lg...siapkan jerr... lewat kemas umah pon x per....haha.... cara keja cam wat kardigan sblm ni jerr.... pd aku, tu langkah asas... nk design pelbagai ruper pastu, kire atas daya kreativiti sendiri...

....ukur saiz inner.... mmm... glemer plak inner merah ni kan.... lakar guna kaler yg kontras....


....first, ukur bhgn blkg dulu....potongggg....


....then, ukur utk bhgn depan lak.... kali ni aku juz amik ukuran dr hujung leher ke bwh jerr... bkn dr bhgn dada... idea nyer nak wat cam ala2 kebaya gitu.... so, saiz lebar bhgn depan baju jd lbh kecik....


....jahit bhgn depan n blkg ngn sambung kat bhgn bahu...then, bentangkan....ukur bhgn lengan, potong n sambung jer ngn bhgn badan....luper plak nk amik gambar bab2 niii....hehe....tp blh tgk kardigan sblm ni jer [sini].... pastu aku guna balance2 kain yg ader utk wat bhgn depan merangkap kolar skali....kire ala2 kebaya ler... aku sambung 2 keping kain... bhgn yg ter'sambung' tu aku jahit kt tgh2 bhgn leher.... ni kire kes x cukup kain lerr.....errkkkk....padan muka!...berkire sgt beli kain....


....camni ler biler dah siap sambung....lg cun biler si patung ni yg pakai... pastu lipat bhgn tepi n jahit jerr.... cume bhgn depan tuu, aku lipat 2 kali (double fold) sbb biler pakai, nmpk ketara jahitan jahit tepi yg kat dlm....dah ler kaler merah.....erkkk....rasenyer akan mencacatkan jerr kalu nampak....


....tarrrraaaaaa...siap....
....cardigan ala2 kebaya gituu....
....guna 1 meter kain lycra cotton...kaler dark pink belacan...bidang 60 inci....


....oppsss...ader yg prasan x?.... tp aku mmg prasan lerr... sambungan pd hujung lengan cam x sama... bkn silap potong kain tp sbb mesin jahit tepi wat hal...yg pendek tuuu...kire 2 kali aku jahit...jahitan pertama, ader probs, so aku jahit lg skali.... tp ok ler kot... aku jer yg nk pakai.....hehe
Photobucket

No comments:

Post a Comment